Karting

(Text below in Dutch)

De meeste mensen kennen (indoor)karting wel. Ze zien het als een leuke activiteit voor een bedrijfs-uitje, vrijgezellenavond of verjaardagsfeestje. Wat minder mensen weten is dat er naast het ‘vrije sessietjes rijden’ ook vaak races georganiseerd worden in allerlei soorten en maten (van individuele races van een kwartier tot teamraces van 24 uur enerzijds en allerhande kampioenschappen anderzijds) en dat er op het hoogste niveau op het scherpst van de snee gestreden wordt voor elke duizendste van een seconde.
Stel je een wereldje voor met gepersonaliseerde helmen, op maat gemaakte overalls en vuurvrije onderkleding en allerhande toebehoren. We bevinden ons hier duidelijk niet meer in de losse sfeer van een verjaardagsfeestje, maar zitten eerder in een omgeving die verbazend veel aan de Formule 1 doet denken. Piloten met speciaal opgestelde fitness-programma’s en voedingsschema’s zijn zelf niet onvindbaar. De toppiloten leven voor hun sport net zoals de toppers uit andere sporttakken dat doen.
Het mag trouwens gezegd worden dat op internationaal niveau veel van deze toppiloten Belgen zijn. Vergelijkbaar met oa. het veldrijden en (misschien in iets mindere mate) de motorcross heeft België heel wat talent in huis, en het interessante is dat deze top steeds breder – en de competitie dus steeds heviger – wordt. België was trouwens zowel in 2008 als in 2011 het gastland voor het wereldkampioenschap dat toen georganiseerd werd in respectievelijk Kortrijk en Eupen.

Voor de recreant is een kartingsessie de ideale gelegenheid om een snelle adrenaline-boost te krijgen en wat plezier te beleven. Met behoorlijke snelheden op een smal circuit in een klein wagentje laag bij de grond door de bochten scheuren maakt behoorlijk wat indruk. Een mooie kans om het competitiebeest in jezelf naar boven te halen en vrienden, familie of collega’s te bekampen op (en vaak ook verbaal naast) het circuit. Karting is toegankelijk voor iedereen, en je hebt er geen rijbewijs of diploma voor nodig.

Voor de meer gevorderde piloten is karting in het algemeen een ideale basis in de autosport.
Veel bekende autosportpiloten hebben hun eerste wedstrijdervaring opgedaan in een kart en alle huidige Formule 1 piloten hebben een rijke geschiedenis in de kart-sport. De meerderheid hiervan gebruikt karting trouwens nog altijd als trainingsmiddel om de conditie en reflexen op niveau te houden. Karting is de puurste vorm van racen die er is. In geen enkele andere tak van de gemotoriseerde sporten wordt het verschil in die mate door de piloot gemaakt en niet door het materiaal, wat het dus de ideale sport maakt om je stuurkunsten te ontwikkelen of bij te schaven. Financieel gezien blijft het de ‘instapklasse’ (lees: goedkoopste klasse) van autosport, maar qua niveau zitten sommige piloten dicht tegen de grens van het fysiek mogelijke – en dus de absolute top – aan.
Het gebeurt overigens niet zelden dat iemand met een redelijke achtergrond in het indoorkarten in die discipline professionele autosportpiloten het nakijken geeft, of na wat oefening hen zelf in hun eigen terrein het het vuur aan de schenen weet te leggen.

In tegenstelling tot outdoorkarting met eigen materiaal wordt er bij indoorkarting gereden met materiaal dat ter beschikking gesteld wordt (‘Arrive & Drive’), en in principe dus voor iedereen gelijk is. Bij wedstrijden wordt het reglement doorgaans zodanig opgesteld dat alles zo eerlijk mogelijk verloopt, door het invoeren van bv. een minimumgewicht en kartwissels. De term ‘indoorkarting’ is misschien ietwat misleidend, omdat tegenwoordig bijna een kwart van de circuits (volledig of deels) outdoor is. De kart-sport wordt meer en meer (h)erkend als een echte, intensieve, fysieke, sport, waar er heel hard gestreden wordt, maar waar iedereen elkaar evengoed probeert te helpen om beter te worden door tips te geven en vragen te stellen.

Misschien ook iets voor jou?

(sdb)

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.