Traxxis pakt opnieuw winst op de 6h Brussels Kart Trophy

By | September 23, 2016

Net als vorig jaar konden we dankzij Kartzone.be een team afvaardigen om mee te doen op de jaarlijkse 6h Trophy te Brussels Kart.

Grotendeels zelfde verhaal als vorig jaar:

Jammer genoeg viel de race op dezelfde dag (autoloze zondag) als de 8u van FKI. We moesten wat keuzes maken, maar gelukkig hebben we piloten genoeg om aan beide races deel te nemen. Op BK zou het met 1 team zijn, al de rest zou naar FKI gaan.
Bij BK is de 6u hun enige endurance race op een jaar, terwijl FKI er nog andere heeft, en er dus nog kansen zijn om er te rijden.

De uitverkorenen voor Brussels Kart waren Bjorn Vermeulen, Yoeri Van der Gucht, Sander De Baets en Dieter Nielandt. We reden dus ook met dezelfde piloten als vorig jaar (waar Dieter uiteindelijk ook nog een kwartiertje inviel).
We zouden Bjorn en Yoeri 2 uur laten rijden, Sander en Dieter vonden één uurtje voldoende.

6 uur wedstrijd op minimumgewicht 80 kg (was vorig jaar nog 75), maar wel zonder kartwissels.
Wel waren er 5 verplichte pilotenwissels in te plannen, net als 1 tankstop tijdens een bepaalde window.

Er waren 25 teams ingeschreven, maar ééntje daagde niet op, waardoor er uiteindelijk 24 teams aan de start stonden, elk met gemiddeld een 5-tal piloten!

Vorig jaar leverde onze eerste deelname meteen een overwinning op, dus dit jaar stonden we als titelverdedigers aan de start!
Grootste uitdagers zouden onder andere Flanders Media Karting (FMK) zijn die vooraf reeds aankondigden dat ze resoluut voor de overwinning zouden gaan. Maar ook bij de andere teams zagen we meer sterke piloten dan vorig jaar, en met oa. Bardahl (Speedwear), Zels Racing Sims, Chaisard en enkele thuispiloten die voor de locale Brico-vestiging reden lagen er sowieso nog andere kapers op de kust voor het podium!

Sander kon pas vanaf de middag aanwezig zijn, dus de training en qualify werd verdeeld onder de andere 3 piloten.

6h BK Trophy 2016 - qualify top 3

6h BK Trophy 2016 – qualify top 3

De start van de qualify nam Yoeri voor zijn rekening, die toch even moest wennen aangezien z’n laatste race hier al zo’n 7-tal maanden geleden was (BK Trophy). Al snel kon hij zich toch bovenaan de ranking plaatsen, maar even snel nam Chaisard Racing de provisional pole over door een sterk rondje in de slipstream van Yoeri. Na een 10 minuutjes rijden was het nog even aan Dieter om het circuit toch even te kunnen verkennen. En dan kon Bjorn de laatste 15 minuten proberen ons team terug op de eerste plaats te zetten, wat ook lukte. Hij kon een handvol snelle rondes neerzetten en kon met wat ruimte de eerste plek vastnemen, voor FMK met een sterke tijd gereden door Peter Hopmans.

We lieten Bjorn na z’n sterke pole-lap ook de start nemen, en hij zou meteen ook de eerste 2 uur voor z’n rekening nemen:

Na de quali had ik dit jaar weer een goed gevoel bij ons kartje. Ik had op voorhand gezegd dat ik toch weer hoopte op een middenkartje, en zeker geen “draak”. Achter ons hadden zich nog een paar teams gekwalificeerd met een goede motor onder hun kont, dus ik moest tijdens de start van de race toch even opletten. Al bij al verliep de start goed, en kon ik al redelijk snel een gap maken tussen mezelf en Flanders Media Karting. Vanaf de 3e plek was er al snel een grote battle tussen een aantal teams waardoor Peter H. van FMK ook rustig kon doorrijden. Na een 5 a 10 minuten rijden kwam ik spijtig genoeg de eerste achterliggende teams al tegen. Deze teams respecteerde de blauwe vlag wel enorm goed, dus verloor ik niet al te veel tijd.
Na een anderhalf uurtje had ik een 15 a 20 seconden voorsprong op Peter H. Maar ik kon verderop al wat problemen spotten. Er was een groepje van 7 tal karts aan het battlen en voorbij laten, hier ging ik echt wel wat tijd verliezen. Door het inhalen op sommige ronden een 3 tal seconden verloren. Waar Peter wat minder verloor omdat de groep meer uit elkaar reden toen.
Al bij al een goede constante stint gereden, en het stuur aan Dieter gegeven na een 2 uurtjes rijden. Enorm tevreden, maar wel iets wat meer last van de ribben en nek dan mijn stint in Olen, begrijp wie dit begrijpen wil xD.

Na 2u gaf Bjorn het stuur dus over aan Dieter, die het volgende wist te zeggen:

Na een zeer strakke stint van Bjorn was het mijn beurt om de leiding verder te proberen vasthouden. Aangezien ik enkele rondjes tijdens de kwalificatie had kunnen verkennen was ik het circuit snel gewoon. Ik kwam al snel enkele tragere teams tegen waardoor het moeilijker was om een goed tempo te vinden en mijn ritme te zoeken. Al snel kreeg ik FMK in zicht die op dat moment een 15 seconden achter stonden op P2. Mijn doel was dan ook deze gap te vergroten in mijn stint. Uiteindelijk kreeg ik ze in zicht enkele bochten voor mij. Ik merkte dat ik toch net iets sneller was en toch voldoende dichter kwam per ronde om ze op een ronde te zetten. Dit werd wel bemoeilijkt door het verkeer waar ik toch hier en daar tijd verloor. Vooraf afgesproken dat ik tijdens mijn stint zou tanken. Toen ik Sander in tenue zag klaarstaan en het lampje op groen stond voor de pits besloot ik meteen binnen te komen om het stuur af te geven.

Sander z’n stint:

Ik had nog niet op dit circuit gereden, en had ook de training en qualify niet bijgewoond, dus ik wist dat ik wel even nodig zou hebben om ‘op tempo’ te komen. Bovendien wist ik dat FMK op P2 een heel goede kart had (met op dat moment een van hun betere piloten aan het stuur), dus ik vreesde dat zij de gap zouden gaan kunnen verkleinen.
Het timingbord stelde me al vrij snel wat gerust; m’n rondetijden lagen al heel snel in de buurt van wat Dieter in de stint voor mij reed.
Er moest nog getankt worden, en na een 10-tal minuutjes in m’n stint werkte ik die stop af, zodat ik daar verder niet meer aan hoefde te denken.
Na m’n tankstop gefocusd op enkele snelle rondes, en dat lukte ook! Ik zag wat voor me Thom (van Dijk) voor het team van ZRS ook heel propere tijden rijden, maar ik slaagde er toch in om geleidelijk aan het gat te dichten, en hem nadien ook op een ronde extra te zetten. Samen leken we heel snel onderweg, maar ik had geen zicht op hoe FMK het aan het doen was – ik zag hen niet meteen rijden. Pas op het einde van m’n stint kreeg ik ze in het oog, en ik merkte dat ik toch een klein handvol metertjes per ronde kon uitlopen, wat me definitief geruststelde.
De rest van m’n stint probleemloos afgewerkt, en het stuur doorgegeven aan Yoeri, voor het laatste deel van de wedstrijd.

Yoeri leek al de hele dag extra gemotiveerd, en wou de overwinning van vorig jaar uiteraard bevestigen.

Ik nam het stuur over na 4u koers en na sterke stints van mijn teamleden was het aan mij om de kart veilig naar de finish te brengen. In het begin had ik het lastig, vooral met het vele verkeer, en daardoor raakte ik moeilijk in mijn tempo. Na een kwartiertje ging het al een pak beter, en kon ik terug mijn tijden van tijdens de kwalificatie rijden. Ik kon stelselmatig de voorsprong die we hadden uitbouwen en ging nu vlot door het deelnemersveld. Na anderhalf uur stond Bjorn klaar om te wisselen (er moesten 5 pilotenwissels gebeuren, dus ik en Bjorn wisselden nog even af om hieraan te voldoen). Deze wissel ging vlot en kwam als geroepen, want door het warme weer had ik toch dorst gekregen. Na een korte drankpauze nam ik terug het stuur over voor de laatste 25 minuten van de race. De overwinning was toen al binnen (behoudens van mechanische pech natuurlijk), en dus was het zoeken naar de snelste wedstrijdronde. Wat mij vorig jaar wel lukte, ging dit jaar niet. Ik kwam nét niet aan de tijden die Bjorn in het begin van de race had laten noteren, maar in extremis was het nog FMK met Peter Hopmans die de snelste tijd afsnoepte van Bjorn (die deze tijd wel mooi reed in het eerste uur van de wedstrijd). Belangrijker echter; we werden net als vorig jaar afgevlagd op de eerste plaats, gevolgd door Chaisard Racing die de 2de plaats nog afsnoepten van Flanders Media Karting (zij waren wat kostbare tijd verloren met hun traagste piloot, maar kwamen in elk geval veel sterker voor de dag dan op eerdere edities!). En nu hop naar volgend jaar, met als doel onze hattrick te vervolledigen!

6h BK Trophy 2016 - results

6h BK Trophy 2016 – results

6h BK Trophy 2016 - podium

6h BK Trophy 2016 – podium


Podium:
P1. Kartzone (Traxxis)
P2. Chaisard Racing
P3. Flanders Media Karting

Uiteraard zijn we blij met de bevestiging, en dat we net als vorig jaar opnieuw de overwinning wisten binnen te halen! Wat ons betreft was dit in elk geval een leukere editie dan vorig jaar. Er was minder ‘vijandigheid’ (enkele van de ‘zure appels’ waren ook niet aanwezig), en er was gewoon meer professioneel gedrag, op en naast de piste. Het niveau was ook een pak hoger – wat enkel maar als veelbelovend kan gezien worden naar volgende edities toe!

6h BK Trophy 2016 - winning team Kartzone.be (Traxxis Racing Team)

6h BK Trophy 2016 – winning team Kartzone.be (Traxxis Racing Team)

Dank aan Kartzone.be voor de opportuniteit 😉 We zijn blij dat we hen hiervoor hebben kunnen belonen met een mooie overwinning. Lees ook hun bericht over deze race!

(Foto’s via Lesley Gudders.)

Na de podiumceremonie vertrokken we snel naar First Kart ‘Inn, om daar onze teamgenoten aan te moedigen tijdens het slot van de 8u-race!

2 thoughts on “Traxxis pakt opnieuw winst op de 6h Brussels Kart Trophy

Leave a Reply