Traxxis opnieuw rijkelijk aanwezig op de 8u van First Kart ‘Inn

By | September 29, 2016

Op zondag 18 september vond de jaarlijkse 8u van FKI plaats. Een wedstrijd waar Traxxis al enkele jaren aan deelneemt en dat was dit jaar niet anders.

We kwamen aan de start met maar liefst 5 teams die in sommige gevallen werden aangevuld door gelegenheidsrijders.

* Traxxis WaJo: Ward Maenhout en Jochen Hebbrecht
* Traxxis KeNiStMa: Kenny Verbinnen, Nick Van Ostade, Stefan Verhofsté en Mathias Grooten
* CU@Traxxis: Cédric Wauters en Mats de Jong
* Traxxis F49: Eric Wolles, Jerry Wolles, Tim Wuyts
* Traxxis F20: Nicolas Leroy en Philippe Kerssebeeck

Onze Traxxis teams deden het allen voortreffelijk!

CU@Traxxis kon net als vorig jaar voor het podium vechten. Met nog anderhalf uur te gaan kwam Cédric in de bumper van Matts Breckpot voor Hola Lulu Racing, dus alles kon nog. Matts hield echter netjes de deur dicht tot aan de finishvlag, en kon zo P2 behouden, waardoor CU@Traxxis genoegen moest nemen met de laagste podiumtrede.

14380098_10210207747291781_1716338248308527677_o

Hola Lula Racing – CU@Traxxis – DWT

Traxxis KeNiStMa vertrok op de vierde plaats met Mathias aan het stuur. Doorheen de wedstrijd bleven ze mooi vooraan rijden en het zag er naar uit dat ze daar ook niet snel zouden verdwijnen. Een paar mindere karts op het einde deed hen helaas terugzakken naar een 5de plaats, toch een knappe prestatie in zo’n sterk deelnemersveld!

Traxxis WaJo vertrok als tiende en Ward vocht in het begin een leuk duel uit met Tim W van Traxxis F49. Hun vooropgestelde doel leken ze al snel te gaan halen waardoor ze volluit voor een top 10 plek gingen. Jochen, die wat minder actief is tegenwoordig, reed net zoals Ward een goede pace wat resulteerde in een mooie 8ste plaats voor hen!

Traxxis F20 werd meteen op achtervolgen aangewezen door één van de minste karts van het pak. Zij startten op de zeventiende plek. Philippe probeerde de schade te beperken maar veel was er niet met de kart aan te vangen. Nicolas voelde zich die dag precies ook wat beter in zijn sas op de piste van FKI en reed twee ijzersterke stints. De laatste 3u van de wedstrijd reed hij op een korte afstand van ‘Hola Lulu Racing’ en ‘CU&Traxxis’ waardoor ze terug opklommen naar een negende plaats!

Traxxis F49 vertrok op de twaalfde plaats, ze wonnen 1 positie en eindigden knap 11e. Zeker het vermelden waard, ze eindigden slechts op 25 seconden van een top 10 plek! Zowel Jerry, Tim als Eric waren tevreden over hun prestatie, en terecht!

De uiteindelijke top 3 bestond dus uit exact dezelfde teams als die van vorig jaar. Toen won ‘Hola Lulu Racing’ voor ‘The Dutch Value’ die op hun beurt ‘CU@Traxxis’ met een halve minuut voorbleven.

14380125_10210207838534062_7564978173612912119_o

Vlnr. Hola Lulu Racing – The Dutch Value – CU@Traxxis

Dit jaar was het ‘The Dutch Value’ die dus met de overwinning aan de haal ging voor ‘Hola Lulu Racing’ en ‘CU@Traxxis’. Die laatsten vochten het laatste 1u30 van de wedstrijd hard maar fair voor die tweede plek en het was uiteindelijk ‘Hola Lulu Racing’ die hierbij aan het langste eind trok.

Volledige uitslag 8u FKI

14379969_10207380564334797_749477636778506383_o

Hieronder enkele impressies van onze rijders, zoals onder andere te vinden op het Kartzone forum.

Ward Maenhout – Traxxis WaJo – P8

Gisteren met Jochen H meegereden onder Traxxis Wajo.
Doelstelling dat ik voor ogen had was top 15. Het niveau is altijd enorm sterk op fki bovenaan.
Jochen kart laatste tijd wat minder, dus had verwacht dit te zien in het eindresultaat.

Tijdens de trainingen zaten we niet zover van elkaar met onze kart. Voor de kwalificatie hadden we 2 opties.
Ofwel rij ik Q1 en zijn we zeker van Q2, of Jochen rijdt Q1 en we gaan er vanuit dat hij ons in Q2 krijgt. Normaal zou het twee plan wel moeten lukken, dus gingen we daarvoor. Uiteindelijk bleek het toch nog nipt te zijn, maar dankzij een slipstreamrondje achter Hola lulu zaten we in Q2.
Aan mij dus om onze startpositie te verzekeren. Uiteindelijk kom ik 1,2 hondersten tekort voor Q3 en mogen we starten op P10.
Nipt, maar toch heel tevreden mee, in Q3 was ik waarschijnlijk toch maar 9e geworden. Het komt daar nu niet op aan.

We passen ondertussen onze doelstelling wat naar naar een top 10 plaats.

Ik neem de start, die verloopt vlot. Na 2 ronden laat ik Jessica vdp door omdat ze duidelijk sneller was. Even later komt ook Tim W opzetten en laat ik hem ook door. Zo’n 15min later verliest Tim wat snelheid door een dubbelaar  en kan ik er terug voor. Bizar genoeg rij ik dan traagjes weg van hem. Denk dat ik wat beter in mijn ritme begon te komen. De volgende 2 stintjes gingen ook vlot. Mijn 3e stintje zowat de hele tijd in de bumper van Breckpot kunnen volgen. Enorm gunstig voor mijn gemiddelde. En als voordeel dat ik bij dubbelaars altijd mooi meekon dus ook minder tijdverlies.

Afgegeven op P8 en daarna was het aan Jochen. 3 stintjes die ook vlekkeloos verliepen. Zijn 3e stintje was mss wat minder constant maar hij voelde zich niet zo goed zei hij achteraf. Hij slaagt er in om P8 te behouden, hoewel Nicolas L tot op een 14 tal seconden kon terugkomen. Ik dacht dat het hier wel nog spannend zou worden. Wanneer ik terug instap, neemt ook Philipe K over van Nicolas. 2,5 stintjes gereden en het gat was terug een ronde geworden.

Met nog een uurtje wedstrijd stapt Jochen nog in voor de laatste keer. Ons laatste kartje blijkt ook nog een heel goede te zijn waardoor onze P8 niet meer in gevaar kwam.

Heel tevreden met het resultaat. Een P8 hadden we niet verwacht. Jochen heeft toch wat mensen verrast met zijn snelheid. De enkele trainingen vooraf hebben zeker goed geholpen. Top :thumbup:
Mijn eigen stintjes was ik ook wel tevreden over, hoewel het moeilijk vergelijken was omdat we in Poule B zaten die gemiddeld genomen zeker de betere karts had. (De echte bommen zaten volgens mij in de C poule, de A poule had een 2 tal ‘draken’ hoorde ik nadien)

Het enige team dat in poule B in ons buurt kwam was Airsoftstore.be, zowel Michel V en Willem-Jan M reden daar toch ook een heel sterke wedstrijd.

Voor het podium kwam Dutch value op het einde niet meer in het gevaar en was de overwinning binnen. Voor P2 werd het echter nog enorm spannend met een traintje van Hola Lulu, CU@Traxxis en DWT. DWT krijgt nog de pech rond te gaan door een accidentje bij het dubbelen van een tragere piloot, maar vermoedelijk had het niets uitgemaakt. Hola Lulu wordt 2e en CU@Traxxis 3e.

Heel goede race, denk dat alles heel goed verlopen is.
Ook het vermelden waard, zijn de jonge rijders van Ghostriders. Hun eerste endurance tussen de grote mannen. Evident dat het merkbaar was dat ze geen ervaring hebben, ze moeten natuurlijk ergens beginnen en hebben dat volgens mij toch goed gedaan. De nieuwe generatie moet van ergens komen, dus we kunnen ze enkel aanmoedigen.

Cédric Wauters – CU@Traxxis – P3

Op 18 september stond de jaarlijkse 8u van FKI op het programma. Traditiegewijs wordt deze wedstrijd elk jaar op ‘autoloze zondag’ georganiseerd en dat was dit jaar niet anders.

Samen met Mats DJ schreef ik me vrij laat in wegens onduidelijkheid over de RACB selectie. Ik bleek uiteindelijk wel vrij te zijn dus twijfelden we geen minuut om toch nog mee te doen.

In de vrije training reed Mats sterk naar een P1, ik kon niet meer verbeteren in de tweede helft van de sessie en voelde me niet super in die kart.
Als ik binnenkwam vloog er een stukje vuil in mijn oog waardoor ik de eerste kwalificatiesessie niet kon rijden. Mats plaatste ons vlot voor de tweede kwalificatie. Ik kon ons voor de derde sessie plaatsen die Mats ook zou rijden. Mats plaatste ons uiteindelijk op een mooie vierde startplaats op slechts één tiende van de pole!

Mats startte goed en bleef gedurende de eerste drie stints mooi in de voorste regionen hangen. Het gat werd nooit groter dan één ronde op de leiders wat een goede opsteker was.

Ik nam van Mats over en kon binnen de top vijf blijven hangen gedurende mijn stint. Ik moest echter iets vroeger uit de kart toen ik last kreeg van mijn rug na goed 1u50 rijden. We reden toen nog altijd op minder dan één ronde van de leiders!

Mats nam het dus iets vroeger dan gepland van me over en reed, zoals ik dat van hem gewoon ben, een ijzersterke stint richting top drie!

De laatste stints kregen we nog twee héél goede karts waarmee ik al snel kon inlopen op Matts B. die op dat moment op de tweede plek reed. Ik deed wat ik kon maar hij verdedigde heel sterk, dat in combinatie met de vrij smalle lay-out voor deze 8u maakten het onmogelijk een propere poging te doen. We werden uiteindelijk mooi als derde afgevlagd op minder dan één ronde van de winnaars (voor de laatste stint was het verschil slechts 20 seconden, door het verdedigen werd dat gat snel groter)!

Volgend jaar staan we er hopelijk terug om opnieuw een gooi te doen naar de overwinning die al even op mijn checklist staat!

Meer details ook op Kartzone.be.

Leave a Reply