KCR 555 laps

By | January 19, 2016

KCR 555 laps logo

KCR 555 laps logo

Vorig jaar deden we met Traxxis mee aan de 555 laps wedstrijd te KCR. Deze race stond dit jaar ook weer op de kalender!

Onze afvaardiging dit jaar zou Stefan Verhofsté, Nick Van Ostade & Kenny Verbinnen geweest zijn.
‘Zou geweest zijn’, want begin januari liep Kenny een vrij zware blessure op wanneer hij er onsportief uitgereden werd door een andere piloot tijdens een kart-wedstrijd in Kortrijk 🙁 Bijgevolg mag/kan Kenny een tijdje niet karten.
Vervanging binnen het team bleek moeilijk te vinden omdat de meeste ondertussen al andere plannen hadden voor die zaterdagnamiddag/-avond in kwestie.

Wanneer het dan voor Nick Van Ostade ook nog beter leek uit te komen met het werk om de race over te slaan werd besloten om ons team uit te schrijven voor de wedstrijd. Eén van de eerste keren ooit dat we dat (moeten) doen.

Maar los daarvan stonden toch nog enkele Traxxis-piloten en aanverwanten aan de start!

Het team van RMK deed beroep op Peter Neefs (die ze ondertussen ook al kennen van in de Heavy Weight Contest te KCR). Een ander Nederlands zwaargewicht, Detlef Pahl, deed beroep op Jerry Wolles (die trouwens ook de HWC meereed) om zijn team te versterken.
Zo waren Peter en Jerry dus opnieuw de twee piloten die Traxxis vertegenwoordigden.

Het team van RMK met Peter werd uiteindelijk 6e. Het team met Jerry finishte 1 plaatsje hoger op een mooie vijfde stek. Onze piloten waren natuurlijk slechts voor een deel verantwoordelijk voor die prestatie 🙂

Voor meer algemene details over de race verwijzen we naar het artikel op Kartzone.be.

Hieronder wel nog een mooi en uitgebreid verslag van Peter Neefs! Het lezen waard!

Vorig weekend vond opnieuw de editie van de 555 laps in Kart Centre Roosendaal plaats. Voor de verandering reed ik deze keer niet mee met Traxxis, maar met RMK-Racing, samen met Roel en Marco De Jong, bekenden vanuit de Heavy Weight Contest in KCR, en ook zeer snelle rijders.

Aangezien de wedstrijd moest gereden worden op zowel 80kg als 95kg, maakten we de verdeling dat Marco de 3 stints op 80kg voor zijn rekening zou nemen, en Roel en ik de stints op 95kg. Roel reed 1 stint, en ik reed 2 stints.

De kwalificatievorm die tijdens deze race van toepassing was, was de hotlap kwalificatie, op zowel 80kg en 95kg. Deze namen Marco en Roel voor hun rekening. Wij moesten als 2de kwalificeren, en moesten genoegen nemen met een 9de startpositie. Marco maakte enkele kleine foutjes, Roel reed een sterke kwalificatie, maar de verschillen op KCR zijn zo klein de kleinste fouten enkele posities scheelt.

Onze strategie voor de race was zoals wat iedereen deed, de stints op 80kg zo lang mogelijk blijven rijden, en de stints op 95kg zo kort mogelijk. We lieten ook Marco starten, zodat er plaatsen konden goed gemaakt worden vanaf de start.

Marco deed dit zeer goed vanaf het begin, en in de eerste ronde kon Marco al een plaats winnen. Naarmate de race verder ging, kon Marco nog een plaats winnen, en stonden we comfortabel op de 7de plaats. We merkten wel op dat Marco 0,3s per ronde verloor op de top 6. We hadden blijkbaar een iets mindere kart. Na bijna 3 kwartier race, lag de top 6 nog binnen de 10 seconden van elkaar, met Rico Haarbosch op kop. Wij, als RMK-Racing, leken “the best of the rest” te zijn. Het was ook duidelijk dat de verschillen tussen de topteams zouden gemaakt worden op de 95kg stints.

Marco kwam de pitlane binnen na iets meer dan een uur race, en toen nam ik het stuur van hem over. De eerste ronden was het terug wat zoeken, het was een maand geleden dat ik in KCR was gaan rijden, maar de snelheid kwam er weer in. Ik zag dat ik op de 95kg stints zelfs wat tijd kon goedmaken op sommige van de voorlopers. De tijd die we goedmaakten was maar beperkt, en op de echte toppers van KCR verloor ik toch wat terrein, vooral op Patrick Bakker, die volledig in vorm was, en daar het grote verschil maakte met de concurrenten.

Na een vrij constante stint, gaf ik het stuur weer door aan Marco De Jong. We kregen nu een betere kart, de kart van Patrick Bakker, en we merkten meteen dat Marco gemiddeld 0,2s per ronde sneller reed. Marco reed een sterke stint, maar we merkten wel dat tegen het einde van de stint de vermoeidheid begon toe te slaan. We haalden hem iets vroeger binnen dan gepland, en toen ging Roel De Jong zijn stint rijden.

Roel is op zijn gewicht zeker 1 van de snellere piloten in KCR, en hij zat ook meteen in een goed ritme. Gemiddeld reed hij toch 0,1s per ronde sneller dan mezelf, wat natuurlijk goed was voor het team. We konden misschien nog een extra plaats goedmaken, maar het zou spannend zijn.

Na een korte stint van Roel, ging Marco weer aan de slag voor zijn laatste stint op 80kg. Aangezien hij al wat vermoeid werd door de vorige stints hadden we afgesproken dat deze laatste stint iets korter zou zijn. Volle moed ging Marco weer aan de slag, met weer een goede kart, om snelle tijden te rijden. Marco reed een 36.17 als snelste tijd, maar we merkten dat dit iets minder constant werd. Tijdens deze sessie konden we toch nog een plaats goedmaken, en opklimmen naar een 6de plaats. Marco kon een 10 tal seconden uitlopen, tot het weer mijn beurt was om te rijden.

Ik sprong weer in de kart, en ik merkte meteen dat deze kart beter en directer stuurde. Ook was er in vergelijking met mijn 1ste stint die ik reed meer grip op de baan. Ik zat meteen weer in een sterk ritme, en reed constant 36,5xs. Met mijn snelste tijd een 36.49 was ik zeer tevreden en kon ik voor RMK-Racing de 6de plaats, in een zeer sterk deelnemersveld op de 555 laps van KCR, naar binnen rijven.

Uiteindelijk hebben we met RMK-Racing 550 ronden gereden, 5 ronden minder dan Rico Haarbosch en Patrick Bakker voor Haarbosch Team, die de overwinning pakten voor Dutch Value (Ruben Boutens en Selina Balneger) en Lazy Monky’s (Danny van Domburgh en Bram Gelten). Ook nog proficiat aan Danny met de snelste wedstrijdronde!

Volgend jaar zijn we zeker weer van de partij, hopelijk ook weer met een team van Traxxis!

Leave a Reply