Mol in Action Summerraces 2014

By | 25/09/2014

Mol in Action organiseerde zoals op jaarlijkse gewoonte een mini-kampioenschap tijdens de zomermaanden bestaande uit 4 races. Het concept per race was dat er telkens een speciale vorm van kwalificatie werd gereden, en dan nadien een race van 55 minuten, met deelnemende teams bestaande uit 1 of 2 piloten, met een verplichte pitstop (wissel) en een minimumgewicht van 80 kg.

Ik zelf zit op 87 kg wedstrijdgewicht, dus had een klein nadeel, maar aangezien Mol in Action mijn “thuiscircuit” is, had ik toch besloten om deze races mee te rijden.

Summer Race 1:
Buiten mezelf (Peter Neefs) deed Nick Van Ostade (Traxxis teamlid) ook nog mee aan de race. Ook één van de snellere piloten in Mol in Action, het zou dus een leuke race worden.
Kwalificatie:
Kristof Dielis, de organisator van de races, had een speciale vorm van kwalificatie in gedachte voor deze race. De pole positie van de race zou bezet worden door de rijder die zijn rondetijd het dichtste bij de 1 minuut zat. Ik had een tijd gereden van 1 min 3,172s. Nick Van Ostade 59,275s. Degene die het dichtste bij de minuut zat was had een tijd gereden van 1min 0,011s. Zeer knappe inschatting! Met mijn resultaat van de kwalificatie kwam ik op een 8ste plaats terecht van de 15 deelnemers voor de start van de race.
Race:
Bij de loting van de kart voor de race had ik minder geluk, ik kreeg kart 29, die toch bij de mindere van het veld hoorde. Toch kon ik een goede start nemen en maakte ik al meteen enkele plaatsen goed. Het enige nadeel dat ik had was dat de meeste deelnemers effectief op een gewicht van 80 kg reden, en zo dus een nadeel van 7 kg had, met een mindere kart. Op zich was dit voor mij niet echt een bewogen race. Waar ik bij de start enkele posities had goedgemaakt verloor ik tijdens de race deze terug. Tot mijn grote verbazing ben ik met het sterke deelnemersveld toch nog op een 8ste plaats gestrand. Met deze kart in mijn ogen een zeer goed resultaat! Nick Van Ostade daarentegen had een deftige kart en heeft een goede race gereden. Hij kon door zijn snelle ritme en constante racesnelheid de overwinning pakken, voor Kristof Meekers en Jordy Nijs. Proficiat Nick!

Summer Race 2:
Door de “reclame” die Nick Van Ostade en ikzelf gemaakt hadden over deze races binnen het Traxxis team, kregen we voor Race 2 een nog sterker deelnemersveld met verschillende piloten van Traxxis erbij: Christophe Verhoeven, Ward Maenhout, Bjorn Vermeulen, Dieter Nielandt, Nick Van Ostade en mezelf. Nog een bekende naam voor het Traxxis team was natuurlijk ook nog Kevin Lemmens. Hij wou ook nog meedoen, maar aangezien de race volzet was kon hij niet meer individueel meerijden, en had ik met hem afgesproken dat we samen gingen rijden. Voor mij was dit een beperking van mijn gewichtsnadeel, aangezien we dan maar een half uur met 7 kg overgewicht zouden rijden, een goeie kans voor een goed resultaat dus.
Kwalificatie:
Kristof Dielis had voor deze race de kwalificatievorm zo gemaakt dat het circuit was aangepast met verschillende hindernissen. Dit maakte het voor iedereen aangenaam om onder “nieuwe” omstandigheden een snelle tijd te zetten. De kwalificatie werd gereden in ons team door Kevin Lemmens, en we konden ons voor deze race op de pole positie kwalificeren!
Race:
We merkten meteen dat we een goede kart hadden en Kevin kon ook meteen een gat slaan. Voor hem was het een vrij gemakkelijke stint van een half uurtje. Kevin kon toch een verschil van 14s opbouwen op Christophe Verhoeven voor ik overnam van hem. Ik was al wat aan het rekenen om te zien of dit voldoende was, maar dit zou normaal geen probleem mogen zijn. Ik nam over van Kevin en zat snel in een goed raceritme. Ik merkte meteen het grote verschil met de kart die ik vorige race had. Toen reed ik maar een snelste tijd van 40,7s, terwijl ik nu een besttijd heb gereden van 39,6s. Het circuit lag wel een 0,5-0,7s sneller dan de race voordien, maar het verschil was duidelijk te merken. Zelfs met 7 kg teveel kon ik het raceritme van Christophe Verhoeven en Nick Van Ostade goed aan die op dat moment op respectievelijk de 2de en 3de plaats reden. Ik kon de voorsprong op deze manier gemakkelijk behouden en ook zo deze race uitrijden. Kevin en ik konden op deze manier onze pole positie verzilveren en dus omzetten in de overwinning van Summer Race 2. Op het podium stonden nog 2 andere Traxxis teamleden, Christophe Verhoeven (2de plaats) en Nick Van Ostade (3de plaats). De andere Traxxis teamleden eindigden op; 6de plaats (Ward Maenhout), 7de plaats (Bjorn Vermeulen) en 10de plaats (Dieter Nielandt).

Summer Race 3:
Voor de derde race was ik ook weer aanwezig samen met Kevin Lemmens, en ook onze teamgenoten Bjorn Vermeulen en Dieter Nielandt waren van de partij. Voor deze race gingen zij ook samen rijden.
Kwalificatie:
Kristof Dielis liet tijdens deze kwalificatie de startposities bepalen door het verschil tussen de gemiddelde tijd en de grootste variantie met deze tijd met elkaar te vergelijken tussen de verschillende rijders. Kevin Lemmens had in mijn team het idee om heel de kwalificatie half gas te rijden, om zo zeer constant te zijn. Maar door wat hinder van de andere rijders op dat moment was zijn plan mislukt, wat resulteerde in een laatste startplaats voor ons team, p15.
Race:
We wisten dat we een middelmatige kart hadden, dus voor ons zou het een inhaalwedstrijd worden. Kevin nam de start en kon zich ronde per ronde opwerken naar boven. Na een half uur reed Kevin op de 5de plaats, maar dan wisten we dat het moeilijk zou worden om nog hogerop te klimmen. Ik nam het stuur over, maar door het gewichtsverschil was ik een 0,2s trager per ronde dan Kevin, en kon ik geen plaatsen meer goedmaken op de rijders voor ons. Bjorn Vermeulen had het tweede half uur het stuur overgenomen van Dieter Nielandt, en was aan een sterke race begonnen. Hij kon me nog passeren, waardoor zij op een 5de plaats eindigden en Kevin en ik op een 6de plaats. Na de race hadden we zelfs gezien dat bij de kart van Bjorn de stuurkolom helemaal loszat! Toch heeft hij met deze omstandigheden nog zeer snel gereden! Knap! De overwinning in deze race ging naar Mats de Jong en Nick Hermans. Gevolgd door Opnithi Puyato op P2 en Kristof Meekers op P3.

Summer Race 4:
Voor deze race waren er geen andere Traxxis rijders aanwezig, behalve ikzelf. Ik reed ook deze race weer samen met Kevin Lemmens.
Kwalificatie:
Aangezien het meeste lof van kwalificatievorm ging naar deze zoals in Summer Race 2, besloot Kristof Dielis deze vorm te herhalen voor de kwalificatie. Extra hindernissen op de baan die de rijlijnen weer anders zouden maken op het circuit. Omdat we vorige keer de pole positie hadden gereden op deze manier besloten Kevin en ik dat hij opnieuw de kwalificatie ging rijden. De omstandigheden waren goed voor Kevin, en kon net de pole positie bemachtigen, net voor Nick Hermans.
Race:
De race ging van start en we merkten meteen dat Nick Hermans over een goede kart beschikte, net iets beter dan de onze. Kevin kon samen met Nick wegrijden van de rest, en het werd een duel tussen deze twee vooraan. Nick probeerde meermaals Kevin in te halen, maar dit lukte steeds net niet. Kevin kon de 1ste plaats behouden tot het einde van zijn half uur. Toen kwam de kartwissel en we wouden deze zo snel mogelijk doen. Kevin kwam de pitstraat ingereden met nog een degelijke snelheid. Hij sprong uit de kart, maar kon net het lood dat in de kart zat er niet uithalen, en toen ik in de kart sprong bleef dit lood nog in de kart steken. We hadden een zeer snelle pilotenwissel, maar doordat het lood nog in de kart zat, moest ik dit nog proberen weg te krijgen. Mijn eerste ronde was daardoor iets trager, maar kon op het einde van de ronde het lood op een veilige manier naar de pitstraat loodsen, en ik kon verder met de race. Ik wist dat Nick ging blijven rijden tot hij een goede voorsprong had, en dat deed hij ook. Ik reed op dit moment op een tweede plaats, maar ik voelde de hete adem van de achtervolgers in mijn nek. Ayrton kwam uiteindelijk in mijn bumper rijden, maar door de race-ervaring kon ik hem achter me houden. Er was hier een verschil van 12 kg in gewicht (Ayrton woog met 20 kg extra lood nog steeds maar 75 kg) maar hij kon me niet passeren. Ik kon Ayrton 15 min achter mij houden, en daar maakte Opnithi Puyato een voordeel uit. Doordat hij een late pitstop strategie toepaste, kon hij veel tijd goedmaken. Het waren nog drie ronden en Ayrton probeerde weer een inhaalmaneuver, maar ik kon hier eenvoudig op anticiperen. Op dat moment stond Opnithi Puyato in de pitstraat, en was het een kwestie van enkele seconden of hij voor mij of achter mij terug op de baan zou komen. Met wat geluk kwam hij net achter mij de baan op, en doordat Ayrton een fout had gemaakt bij de inhaalbeweging op mij, kon Opnithi Puyato hiervan profiteren. Met deze twee piloten achter me kwam ik over de streep en kon ik toch onze tweede plaats behouden. Nick had een ruime voorsprong uitgebouwd en verdiend gewonnen deze vierde Summer Race. Opnieuw dus een podium voor Kevin en mezelf, wat dus ook weer een leuke race was.

Na de 4 Summer Races in Mol in Action te hebben meegereden kon ik terugblikken op enkele mooie races. Het enige jammere was dat er geen algemeen klassement voor deze 4 races werd opgesteld, wat er wel wordt gedaan voor de winterraces…

Het was in ieder geval een leuk concept, ook zeer leuk dat het niveau zo hoog lag, en dat we met het Traxxis team toch steeds goede resultaten hebben kunnen behalen. In ieder geval een aanrader om volgend jaar weer aan mee te doen!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.