Goodwill Karting Olen – 24u race 2013

By | 02/09/2013
affiche 24u Olen 2013

affiche 24u Olen 2013

Een persoonlijk verslagje van Jochen Hebbrecht:

Eindelijk vind ik hier ook eens de tijd om een verslagje te typen. Ook al heb ik enkele jaren geleden samen met Stefan en Sander de kartkriebels te pakken gekregen – laatste maanden stond karten toch op een laag pitje :-(. Dat kwam vooral door de geboorte van mijn allerliefste dochter, Lena. Als kersverse vader had ik het heel moeilijk om mijn dochtertje thuis achter te laten. Ik wou voortdurend bij haar zijn en dus was er van karten weinig sprake.

Jochen met dochtertje Lena

Jochen met dochtertje Lena

Toch zitten de kartkriebels diep in mij. Laatste tijd heb ik toch terug de tijd en zin gevonden om meer en meer te karten. En nu heb ik ook eindelijk de tijd gevonden om mijn eerste verslag hier te schrijven: de 24u van Goodwill Karting Olen!

We besloten deel te nemen in 2 teams:

  • Traxxis Yin: een team waarmee we hoog wouden eindigen. Dit team bestond uit: Cédric Wauters, Christophe Verhoeven, Stefan Verhofsté en Kenny Verbinnen. Dit team (toch grotendeels dezelfde samenstelling) had vorig jaar al het podium gehaald, dus we wouden resoluut proberen het hoogste schavotje te halen
  • Traxxis Yang: een team waarin we een groot aantal piloten wouden samen verzamelen om op die manier een fun team op te stellen. Onze uiteindelijke positie telde niet – fun hebben was onze belangrijkste factor. We zouden toch te veel pilotenwissels doen, wat ons te veel tijd zou doen laten verliezen. Bedoeling was vooral de 24u mooi te kunnen uit rijden. In dit team vinden we:  Bjorn Vermeulen, Sander De Baets, Ward Maenhout, Yoeri Van der GuchtEsmée De Vilder, Gregory Laporte, Annelien Boutens, Dieter Nielandt, Robin Borremans, Matthias Maas en uiteraard mezelf (Jochen Hebbrecht).

In totaal stonden er 23 teams op de startlijst. Belangrijkste concurrenten lijken mij enerzijds Team Holland met Mats de Jong, Ruben Boutens, Corné Snoep en Marcel Kouijzer, en anderzijds NRS Motorsport met Kevin Lemmens, Mathias Grooten, Nikki Swannet en Filipe Vieira. Thuispiloten kende ikzelf niet goed genoeg, maar moeten we uiteraard ook altijd rekening mee houden.

 

Kwalificaties (een apart verslagje van de qualify dat Sander schreef kan je hier ook al lezen):

De kwalificatie gebeurde net als vorig jaar enkele weken voor de 24u koers zelf. Dit is ietwat verschillend met een 24u van FKI, 24u van Eupen, … maar geeft in mijn ogen wat meer flexibiliteit voor piloten en organisatie. Het is sowieso al druk genoeg om alles op 1 weekend te krijgen. Kwalificatie was gepland op 13 juli. Helaas kon ik niet aanwezig zijn op de karting zelf. De qualify rijders van dienst waren Christophe Verhoeven (met ondersteuning van Stefan Verhofsté) voor Yin en Sander De Baets voor Yang. Elk om beurt mocht iemand van het team rijden, telkens met dezelfde (bom)kart. Je kreeg 2 rondjes. Telkens vielen de traagste 5 af, tot er nog 3 over waren. Dan viel P3 af en dan was het head to head tussen de top 2 voor de pole.

Yang plaatste zich als P9 op de startgrid. Yin nam de 6e plek. Op P3 vinden we NRS (met Kevin Lemmens), P2 Action Kart 2 (met Levi Wouters) en de pole was voor Kamikaze team (met Matthias De Clercq)

Ondertussen hadden de eerste piloten ook al wat ervaring opgedaan met de unieke kombocht die nog nergens anders in een karting in België te vinden is. Fysiek bleek deze bocht héél zwaar te zijn. De 24u van 2013 zou loodzwaar worden, dat was zeker.

Olen - impressie kombocht

Olen – impressie kombocht

 

Race

De start kon ik jammer (ook) niet mee maken – jaja, shame-on-me! :-). Ik kon slechts op zondagmorgen aanwezig zijn. Ik vul even mijn verslag aan met gegevens die ik van Sander ontvangen heb (zie ook verslag op het KartGrid forum).

Bij Yin is Cédric van start gegaan. Bjorn startte voor Yang. Na een halfuurtje wedstrijd lagen we vrij vast op P2 en P5. Goed begin dus, maar de 24u is natuurlijk nog lang. Regelmatig kon ik via mijn GSM via de live-timing opvolgen waar mijn team zich bevond. Yang bleek al snel weg te zakken naar P12. Ik kon de live timing niet overal goed volgen, dus ik kan helaas niet veel neerschrijven over het wedstrijdverloop hier. Sorry 🙁 …

Zondagmorgen was de positie van Yang ondertussen al P9 geworden. Yin zat op P3. NRS op P2 en Team Holland was ijzersterk en had al enkele ronden voorsprong genomen. Yin ging nog een aardig potje mogen bijtrappen om die P1 te kunnen veroveren.
Ondertussen liep ik wat rond en probeerde ik zo veel mogelijk informatie te verzamelen van alle piloten. Zo hoorde ik verscheidene keren dat ik de kombocht best niet helemaal onderaan nam. Daar de knik onderaan de bocht te heftig was, was het lichamelijk zwaar om volgas door de bocht te vliegen. Een metertje omhoog blijven was de boodschap! Nog iets wat me opviel: als er een kart stil stond op ‘t circuit, kwam er sirene te pas die alle karts verplichtte te stoppen. Wonder boven wonder bleek dit systeem goed te werken :-). Verder zag ik ontzettend veel mensen met blaren. Ik ging nog vlug even bij de EHBO om mijn handen in te tapen. Toch maar op zeker spelen …
Tenslotte was ik wat onder de indruk van de karting zelf. Enorm bouwvallig, slordig en totaal niet te vergelijken met kartings als JPR, Puurs, Eupen, … Maar dat wou niet zeggen dat de kwaliteit minder was. Integendeel, al snel was duidelijk dat dit een 24u koers was die zeker een geduchte concurrent was voor FKI en Eupen.

Rond 10u30 was het mijn beurt: mijn eerste meters op Olen. Ik reed op dat moment op P9. Nooit eerder gereden, maar ik had er de volle goesting in! Mijn eerste ronden waren rampzalig. Ik kon bij niemand aanpikken. Moest iedereen doorlaten en moest echt vechten om wat posities te houden. Na een 15 tal ronden begon ik er in te komen en kon ik eindelijk tijden als 01:05:8xx neerpoten. De kombocht was inderdaad niet te onderschatten en heel zwaar. Aanvankelijk wou ik 2 keer 2u rijden, maar al snel zag ik dat dit té zwaar wou worden! Ik was blij als ik af en toe de sirene hoorde, dat was even uitblazen. Teamgenoot Dieter bracht me telkens wat water, zodat ik toch niet met een te droge mond zat. Ik snakte iedere keer naar dat lekkere frisse water. Al snel vertelde ik hem dat ik 2u ging kunnen rijden, maar niet erna nog eens 2u erbij. Dat was te zwaar. Ik had mezelf toch wat overschat, want na 1u45 rijden ging het licht uit bij mij. De knik in de kombocht werd me fysiek te zwaar. Mijn maag begon iedere keer te keren. Ik werd misselijk en voelde een enorme druk op mijn hoofd. De concentratie ebde weg. De tijden gingen omhoog en dus deed ik teken naar Kenny dat ik er door zat. Gelukkig kon Kenny snel Robin roepen, zodat de regerend wereldkampioen (!) mijn plek kon overnemen. Toen ik uitstapte keek ik nog eens naar het tijdenbord: Oef! Nog steeds P9 … ik ben geen plaats verloren!

Het einde werd spannend. Team Holland was ondertussen zeker van een P1, met 4 ronden voorsprong. Die plaats lag vast, maar om de andere podium plekken kon er nog van alles gebeuren. 2 – 3 – 4 was niet te voorspellen. Cédric had zich kunnen ontdubbelen bij Nikki en reeds bijna in dezelfde ronde – op weg naar P2. Een magnifieke inhaalbeweging in de kombocht :-), met dank aan mijn vader voor deze leuke foto.

Olen - Cédric passeert Nikki in de kombocht

Olen – Cédric passeert Nikki in de kombocht

Cédric wou kost-wat-kost blijven rijden en reed érg lang door, met héél scherpe tijden. Uiteindelijk zag Yin in dat P2 niet meer haalbaar was, en wisselden ze Cédric met Stefan om P3 veilig te stellen. Het werd nog razend spannend met Kamikaze want Matthias DC. kwam nog heel snel opzetten. P3 was nog helemaal niet binnen! Toch hield Stefan het hoofd koel en reed gecontroleerd de race uit.

Uiteindelijk finishten we P3 met Yin en P9 met Yang. Wat een doorzettingsvermogen hadden beide teams! We mogen trots zijn op ons resultaat. Altijd lastig, endurance races – en die kombocht maakte het er niet bepaald gemakkelijker op. Respect aan de teams die met 4 reden en toch nog zo hoog eindigden, de mensen die lange stints reden (3u+) en de mensen die in totaal heel lang reden (10u+)…

Ter volledigheid nog de volledige uitslag:

24h Olen 2013 - uitslag

24h Olen 2013 – uitslag

Rest er mij nog een oorverdovend applauws te geven aan Auke en zijn crew om alles in perfecte banen te leiden. Ik heb een fantastische zondag gehad op deze leuke karting. De afterkart was naar gewoonte zeer gezellig. Teammanager van Yang was duidelijk in zijn nopjes :-)!

Nog enkele leuke foto’s …

Bjorn die een verfrissende douche krijgt vlak na z’n stint bij afloop van de race:

Bjorn douche @ Olen

Bjorn douche @ Olen

Traxxis Yin:

Traxxis Yin P3 @ 24u Olen 2013

Traxxis Yin P3 @ 24u Olen 2013

 

Traxxis Yang:

Traxxis Yang P9 @ 24u Olen 2013

Traxxis Yang P9 @ 24u Olen 2013

 

Podium:

Podium @ 24u Olen 2013

Podium @ 24u Olen 2013

 

Traxxis trofeeën:

24u Olen 2013 - Traxxis trofeeën

24u Olen 2013 – Traxxis trofeeën

One thought on “Goodwill Karting Olen – 24u race 2013

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.