First Kart ‘Inn, Machelen – 8u race

By | 27/09/2013

Volgens de traditie; op de autoloze zondag in september wordt in FKI de jaarlijkse 8u-race verreden.

Opnieuw één van de races met het hoogste niveau van België, en zodoende ook een race waar Traxxis heel wat belangstelling in toont.

We vaardigden 3 volwaardige Traxxis teams af, en ook bij enkele andere teams konden we nog enkele piloten huisvesten als gastrijders.

Hieronder een kort verslagje.

De 3 volwaardige teams:

    Traxxis Hard

  • Stefan Verhofsté
  • Cédric Wauters
  • Kenny Verbinnen
  • Sander De Baets
    Traxxis Zacht

  • Ward Maenhout
  • Bjorn Vermeulen
  • Dieter Nielandt
    Traxxis YES

  • Yoeri Van der Gucht
  • Esmée De Vilder

Bij team JPR-F40 vonden we ook nog Nicolas Leroy terug samen met oa. Jerry Wolles, en Christophe Verhoeven zou voor de gelegenheid team F1-club racing uit de nood helpen.

(Waar zat de rest?
Dennis De Block was toeschouwer en supporter, maar reed niet mee als piloot (na vorig jaar nog individueel deelgenomen te hebben).
Levi Wouters kon niet aanwezig zijn omdat die een BMC race had outdoor, Matthias Maas moest aanwezig zijn op de Nürburgring voor een evenement met de wagen, en Jochen Hebbrecht had andere verplichtingen.
)

Aanvankelijk wouden we een ietwat andere teamverdeling maken, maar er moest om verschillende redenen wat geschoven worden. Niet zo’n probleem met zoveel teamleden natuurlijk 🙂

Hieronder verslagjes van de respectievelijke teamleiders van de 3 teams die onder de Traxxis noemer reden:

Ward z’n verslagje voor Traxxis Zacht:

Aan de start gekomen met Bjorn en (de iets minder ervaren) Dieter.
Onze kwalificatiekart was een hele goede. We hoopten dan ook om in Q3 te raken.
Dieter kon ons net in Q2 krijgen door 20e te worden in Q1 🙂
Bjorn werd 11e in Q2, dus net geen Q3 (zoals op de afgelopen 24u, ook 1 plek te weinig met een verschil van 5 honderdsten :crazy: )

De start nam ik voor mijn rekening. Best tevreden van de start, niet meteen iets noemenswaardig gebeurt.
Bij de eerste gedubbelden liep het echter wat mis in de bochten voor het naar binnen rijden.
In de wirwar is Daan tegen de poort terecht gekomen. Altijd een gevaarlijk punt die poorten bij den Dimi.
Hiervoor kreeg ik na enkele ronden een stop-en-go en verloor ik terug terrein naar de 16/17 plek.
Reed toen ergens net geen top 10 denk ik.

Na de stop en go er terug vol voor gegaan en een inhaalkoerske gedaan.
Mijn 2e kart zou 1 van de bommen geweest zijn, maar bizar genoeg vond ik dit de minste van mijn 3 karts.
Ze lag mij niet zo vlot in het uitkomen van de bochten. Mijn laatste kart was met voorsprong de beste en kon daarmee lange tijd bij Giovanni aanpikken.
Na 3u kreeg ik P5 in mijn vizier, maar het was tijd om het stuur aan Dieter over te geven dus bleef ik op P6 steken.

Best tevreden over mijn stint en van karts had ik zeker geen klagen, het waren 3 hele goede, elk met hun eigen rijgedrag.
En een inhaalkoers is altijd leuk. Niets dat meer motiveert om de 1ne plek na de andere op te schuiven.

Uiteindelijk zijn we P16 geworden, maar dat boeide mij niet zoveel.
Was weer een topdagje met de usual suspects.

Wat mij ook opviel dit jaar, is dat de top 3 heel close zat en dat het grote middenpak (van P6 tot P18) heel dicht op elkaar zat.
In dezelfde ronde of tot +1 ronde. Topniveau dus volgens mij. En misschien dat de meerdere kartwissels hier ook wel tot bijgedragen hebben.
(Op naar een 24u met 23 wissels? :engel: )

Het systeem voor de transponders werkt volgens mij perfect. Enige nadeel was dat je als team hier wel veel tijd mee kon verliezen, maar dus ook veel mee kon winnen.

Kortom weer een geslaagde autoloze zondag waar we met zijn allen het ozongat weer wat verkleind hebben :green:

Sander voor Traxxis Hard:

Normaal zouden we weer rijden als Traxxis SEKS, zoals , maar Esmée zei op het laatste moment dat ze graag met haar vriendje wou rijden, dus vervingen we Esmée door Cédric en reden onder Traxxis HARD (samen met dus Kenny, Stefan en mezelf).
Ik schatte ons op voorhand op P6/P7, maar mijn teammates wouden beter doen. Stress! :p

Zoals gewoonlijk; als ik een kart loot is het een mindere. We moesten moeite doen om top-15 tijden te draaien in de trainingen. Q2 halen zou geen probleem mogen zijn dus lieten we Kenny V Q1 rijden, zodat hij ook het circuit eens aan de tand kon voelen (hij had niet gereden in de trainingen wegens iets te laat gearriveerd :p).
Cédric zou de race starten dus lieten we Stefan Q2 rijden, waar hij jammer genoeg ook strandde. Werd een P13 startplaats, op iets meer dan een tiende van Q3 (dacht ik).

Cédric nam de start en kon zich zonder al te veel problemen vrij snel wat naar voor werken. Hij kreeg wel 2 mindere kartjes onder z’n kont. Hij gaf het stuur door aan mij op P7 denk ik.

Daarna was het aan mij. Ik zou een goede en een redelijk goede kart krijgen. Bizar genoeg was ik met die redelijk goede sneller dan met die goede. Maar belangrijker; ik was veel te traag 😮 Als je ziet wie mij allemaal voorbij kwam of naar mij toe reed… Pfff. Slechts een handvol keren een 57 hoog gedraaid, meestal een 58 laag, terwijl de koplopers vaak 57 laag draaiden. Op m’n stint van 2 uur uiteindelijk 2.5 rondes verloren op de leiders. Mijn teammates hadden dat ongetwijfeld kunnen beperken tot misschien 1 rondje. Echt slechte prestatie van mezelf, en ik weet niet waar het aan ligt of wat ik fout doe op FKI 🙁
Ik gaf het stuur door aan Stefan op P12.

Stefan reed heel sterk met 2 goeie karts, was regelmatig de snelste op de baan, en kon ons terug opwerken naar P7 op het einde van z’n stint.

Kenny voor Traxxis Hard, vlak na de finish een Duvel aan het nuttigen voor de neus van z'n teammates

Kenny voor Traxxis Hard, vlak na de finish een Duvel aan het nuttigen voor de neus van z’n teammates

Kenny reed met een bomkart (maar liet daar zowat 2 tiendes per ronde mee liggen :p) en kon P7 netjes houden. Daarna echter een duidelijk mindere kart waarmee het vooral schade beperken was, en we vielen terug naar P8 waarop we uiteindelijk ook afgevlagd werden. Kenny zat al rondes teken te doen dat hij dorst had, en hij maakte dan ook vlak na de finishvlag een 180 en reed reverse richting ons, waar hij deskundig een Duvel soldaat maakte ^^Tijdens de laatste stint trouwens ook mooie battle om P1 gezien waar Filipe Vieira voorbij Matts Breckpot probeerde te raken, en daar toch lang over deed (meer dan een uur) 🙂

In ons team was ik duidelijk de traagste van ons 4 🙁 FKI is al altijd zowat m’n minste piste geweest. Jammer dat net daar de goeie endurances gereden worden :p Ik kom te veel te kort om goed te zijn, en vooral buiten verlies ik het… Zonder mij hadden we in het beste geval P4 geworden, of toch zeker P5 of P6. Ik moet zeker sneller worden op FKI vooraleer ik nog eens met mijn 3 teammates van gisteren een endurance meerijd, dit ga ik hen niet meer aandoen :p

De top 3 was buiten bereik, wat ook op voorhand wel voorspeld kon worden 🙂
P1. Filipe Vieira & Giovanni Baccelieri
P2. Matts Breckpot & Sébastien Lamarque
P3. Mats de Jong & Jan De Winter
snelste ronde: Filipe Vieira (voor de zoveelste keer… :p)
Vooral respect naar Jan De Winter. Bloedsnel, en als je ziet hoe vaak die maar kart in vergelijking met de rest…

Mij viel vooral ook het hoge niveau van het middenpak op dit jaar. P4 tot P21 zat op maar 5 rondes (en P8 tot P16 op maar 2 rondes), wat uiteindelijk echt weinig is (vorig jaar waren het 9 rondes ofzo), en was vooral qua snelheid echt aan elkaar gewaagd. Enkel de laatste 2 teams waren net iets te traag vond ik (en ze voldeden lang niet altijd aan de 107% regel ook ;)). De kerels van de Welcome deden het ook best goed voor hun eerste endurance, al zag ik wel dat ze soms nodeloos veel tijd verloren bij het inefficiënt doorlaten van snellere piloten. Beetje de ervaring die ontbreekt vermoedelijk.
Uiteindelijk reden zowat alle verwachte piloten mee. Grootste afwezigen (als piloot dan toch :p) waren Bluestar (op Giovanni na dan eigenlijk), jammer. En ik vond het eigenlijk vooral raar dat NRS er niet was (Kevin Lemmens, Nikki Swannet, …) (toch ook al op het podium vorig jaar en op de 24u…), zeker omdat die eerder dit jaar nog verklaarden dat ze 5 teams gingen sturen naar de 8u van FKI, en dat hun ambitie was om het hele podium te bezetten ❗ 😕 Ik had het ze graag zien doen :p
Nog jammer dat er niemand was die alleen reed. Volgens wat ik hoorde wou Jeroen V wel, maar het was niet mogelijk met dezelfde behandeling (kleine pauzes) als Mathias G en Dennis DB vorig jaar, waarop hij het dus niet deed.

De zakjes voor de transponders zijn een origineel idee, maar ik ben er nog niet helemaal uit of het wel de beste optie is 🙂 Ik zou trouwens opteren voor getimede pilotenwissels denk ik.

Thumbs up aan Ilse & Dimi en de crew, en proficiat aan het verdiende podium.

Yoeri voor Traxxis YES:

Mijn persoonlijke verslag van de 8u van FKI op de Autoloze zondag in Brussel.

Naar jaarlijkse gewoonte vindt tijdens de autoloze zondag de 8u van FKI plaats. Voor mij was dit de eerste maal dat ik hieraan deelnam na mijn debuut tijdens de 24u van FKI eerder dit jaar.

Ik kwam aan de start met Esmée De Vilder, die toch al bij de vaste bende van TRAXXIS mag gerekend worden en die tevens ook mijn vriendin is. Het was de eerste maal dat we samen reden in zo’n grote wedstrijd (hebben eerder wel al samen gereden tijdens de vorige wet race in Goes (klik hier voor het verslag), toen met ook Sander in ons team) en dit gaf me toch wat meer stress.

Kwalificatie:

Kwalificatie wordt op dezelfde manier gedaan als bij Formule 1. 3 kwalificatiereeksen waarbij steeds de x traagsten afvallen.

Q1 nam ik voor mijn rekening. Na de training wist ik dat het zelfs moeilijk ging zijn om deze te overleven. Na enkele ronden en een voorlopig 21ste plaats zie ik dat mijn transponder enkele ronden mijn niet goed registreert. Nadat ze mij tegenhielden nog alles op alles gezet en uiteindelijk toch een 18de tijd kunnen rijden.

Q2 was voor Esmée. Zij wist ook dat Q3 onmogelijk was dus was het kwestie van de schade te beperken. Uiteindelijk slaagde ze erin om een 16de tijd te rijden. Ook de andere Traxxis teams hadden het moeilijk; een 11de tijd voor Bjorn (Zacht) en een 13de tijd voor Stefan (Hard). Opvallendste prestatie was er van Traxxis-lid Nicolas Leroy die de 4de tijd reed met JPR-F40.

Q3 werd gewonnen door team ‘ItaloPortugal’ met Filipe Vieira achter het stuur, voor LRT (Breckpot/Lamarque) en ’t Eiland (de Jong/De Winter).

Race:

Esmée nam de start bij ons. Bij de andere teams waren dat Cédric Wauters voor Hard en Ward Maenhout voor Zacht.

De start was vrij chaotisch voor ons, Esmée was daar het slachtoffer van en kreeg na enkele ronden de eerste zwarte vlag van de wedstrijd. Dit kostte ons natuurlijk enkele plaatsen. Nadat ze terug dichterbij kwam bij haar voorliggers en ze enkele plaatsen kon winnen was het tijd voor de eerste kartwissel. (Er was elk uur een kartwissel) Die kart was beter en al snel kon ze een zeer goed tempo opbouwen waarmee ze stelselmatig dichter en dichter bij de top 10 kwam. Cédric was ondertussen opgeklommen naar een 7de plaats en ook Ward reed in de top 10 (ondanks een zwarte vlag).

Na een stint van 3u45 gaf Esmée het stuur door aan mij. We reden toen reeds op de 7de plaats. Ik had in het begin problemen om mijn tempo te vinden wat me 2 à 3 tienden kostte per ronde. Na 15 min mocht ik een eerste kartwissel doen en daarna vond ik zeer snel het juiste tempo. Stefan was toen aan het rijden voor Hard en met hem ontstond er een leuk gevechtje. We reden met 2 naar onze voorliggers en nadat ik voelde dat hij net dat tikkeltje sneller was liet ik hem passeren en konden we zo samen onze opmars naar boven verder zetten.

Nadat hij gewisseld had met Kenny begon bij mij de vermoeidheid toch toe te slaan. Niet veel later passeerde Kenny me dan ook terug en reed ik rond op P9. Omdat ik geen tijd wou verliezen deed ik teken om te wisselen en na 3u15 was het dan aan Esmée om ons naar de finish te leiden.

Bij die wissel kostbare tijd verloren nadat Mathias Grooten de transponder niet goed had vastgemaakt aan het been van Esmée. Toen die vertrok kwam de transponder direct los en in een poging om die transponder te pakken kon ze de bandenmuur niet vermijden. Daardoor een plek verloren en uiteindelijk na 8 uur op een 10de plaats gefinisht. Traxxis Hard eindigde op een 8ste plaats en Traxxis Zacht uiteindelijk op de 16de plaats.

Zeer tevreden met ons eindresultaat maar mits een beter startkart had dit nog hoger kunnen zijn (n° 8 en 9 zaten in zelfde ronde). Ook blij dat ik goed ging op FKI waar ik de laatste tijd toch vaker te vinden ben, het ging duidelijk al stukken beter dan tijdens de 24u. Daarnaast respect voor Esmée die in totaal 4u45 gereden heeft.

Conclusie: Het was een fantastische 8u met de hele bende en hopelijk volgen er zo nog!

Ook in de andere teams waren de Traxxis piloten duidelijk de snelste van hun team, positief!

Hier en daar toch wat gemengde gevoelens bij enkele Traxxis leden dus, wat betreft de prestaties, maar iedereen was het er over eens dat het een heel geslaagde race was en een leuke dag met de hele hoop!
We besloten nu reeds dat we voor de volgende races op FKI de teams nog iets meer volgens niveau zullen opdelen (in de mate van het mogelijke), en zo echt gaan strijden voor top-5 of podiumplaatsen!
Op naar de volgende!

Zie ook het KartGrid forum voor nog meer impressies etc.

Volledige uitslag:

uitslag 8u FKI 2013

uitslag 8u FKI 2013

En als nieuwigheidje; het verloop van het scorebord als timelapse, op YouTube:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.