Antwerp Karting – Didier Hulders memorial

By | September 15, 2012

Een korte inleiding voor de mensen die niet echt thuis zijn in het wereldje;

Didier Hulders

Didier Hulders

Didier ‘Flitser’ Hulders was een gevestigde waarde in de gemeenschap van de indoorkarting-sport, en tevens de bezieler en oprichter van KartGrid.be, de grootste site en community over karting in de Benelux.
In de zomer van 2011 is Didier door een werkongeval om het leven gekomen, wat een grote schok was voor de hele community. Didier was een van de mensen die er voor gezorgd heeft dat onze sport staat waar hij vandaag staat, en bovendien een hele evolutie meegemaakt heeft de voorbije jaren, en een ongezien hoog niveau bereikt heeft.
De herinnering aan Didier kan vanzelfsprekend niet zomaar verloren gaan, dus zou er tweejaarlijks een ‘memorial’ georganiseerd worden, een kartrace waar het eindresultaat eigenlijk ondergeschikt is aan het deelnemen en aanwezig zijn ter ere van Didier.

Didier Hulders - in actie

Didier Hulders – in actie

Begin september 2012 was het zover; de eerste editie van de memorial Didier Hulders.
De allereerste KartGrid race ging door op het circuit van Antwerp Karting, dus dit was ook de uitgekozen locatie om de allereerste memorial te laten plaatsvinden. Het zou een 4 uur durende teamrace gaan worden.
Ter ere van Didier en onze sport in het algemeen zou Traxxis hier natuurlijk ook vertegenwoordigd zijn!

Sander De Baets & Stefan Verhofstรฉ reden samen onder de Traxxis noemer, met Kenny Verbinnen als fanatieke supporter voor de gelegenheid.
Enkele andere Traxxis-leden waren ook aanwezig; Dennis De Block & Matthias Maas reden samen met als teamnaam voor de gelegenheid ’90s Power’ – de teamnaam waaronder Didier hen gekend heeft toen ze een jaar samen reden in de KartGrid Cup.

Uiteindelijk kwamen er 15 teams aan de start. De Belgische karttop was vertegenwoordigd, maar ook mensen waar Didier jaren geleden zelf nog mee gekart heeft, en die ondertussen wat minder zelf als piloot in een huurkart kruipen.

Didier had ons van hierboven schitterend weer bezorgd; het werd een van de warmste dagen van 2012.
Het was al vroeg snikheet, bijna te warm om niet in de schaduw te staan, dus het zou wel eens lastig kunnen gaan worden…

In die briefing werd gezegd dat er ook naast de piste extra rondes verdiend zouden kunnen worden, waaruit dus bleek dat de actie op het circuit niet de enige was die telde.
Bovendien zou volgens de timing zou de qualify 2u duren. We verwachtten dus wel iets speciaals. Toen Stefan naar de grid ging om de qualify te starten stond er geen kart klaar, maar wel een driewieler go-cart, type dit.

Iedereen direct een grote smile op z’n gezicht, behalve Stefan moest wat groen lachen (hij moest als eerste… ;))
Elk team moest 4 hotlaps rijden met dergelijke trapfietsjes, de 4 tijden zouden opgeteld worden en dat bepaalt de qualify. Iedereen trapte de ziel uit z’n lijf. Echt heel lastig, en aan dat rechte stuk lijkt geen einde te komen. Vooral het uitstappen deed raar; bovenbenen volledig verzuurd, en een tikker die op hol geslaan was ;D
Sommige mensen crashten, kantelden, vielen uit hun go-cart, zaten ineens op de berm, stuurden verkeerd, … Hilariteit alom ๐Ÿ˜€ Zorgde ongetwijfeld voor mooie taferelen en foto’s bij de talrijk aanwezige toeschouwers.

Didier Hulders memorial - qualify - trapfietsjes

Didier Hulders memorial – qualify – trapfietsjes

Hieronder kan je het resultaat zien van deze atypische kwalificatie.

Didier Hulders memorial - qualify - result

Didier Hulders memorial – qualify – result

Zelf zonder de meer geoefende fietsers uit het team (Jochen Hebbrecht & Ward Maenhout) konden de Traxxis-piloten beslag legen op de pole position, door fysiek alles te geven maar het ook beredeneerd aan te pakken. De voorsprong op de 2e plaats was vrij groot, en veel aanwezigen waren onder de indruk van de snelheid van het team, deze keer niet eens in een kart ๐Ÿ™‚

Tijdens de race moest er ook nog een quiz ingevuld worden met vragen over KartGrid, Didier, en Cardoen (vlak naast Antwerp Karting) :p Ook een praktische proef – een soort curling met een kartband – kwam aan bod. Per juist antwoord / beste resultaat kreeg je 2 rondes extra bij je eindresultaat (best veel!). De meeste piloten beseften dus al dat wat er zich op het circuit afspeelde wat van ondergeschikt belang zou zijn om een goede eindpositie te bereiken.

Voor de start werd er door alle piloten en aanwezigen nog een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis van Didier. Een pakkend moment…

Didier Hulders memorial - minuut stilte

Didier Hulders memorial – minuut stilte

Na deze minuut stilte (respect!) begon het er stilaan op te lijken dat er toch nog gekart zou moeten worden ook ๐Ÿ™‚

Stefan startte de race vanop de mooi verdiende pole position, maar al snel bleek dat hij een mindere kart te pakken had ๐Ÿ™ Op het rechte stuk kwam iedereen Stefan voorbij, zowel links als rechts. Niets aan te doen. Zelf zwaardere piloten pakten meters op straight. De beste karts tot bijna 20 meter op het rechte stuk alleen al. Niets qua topsnelheid, en de rem bleef dan nog eens hangen ook. Kan gebeuren natuurlijk, maar nooit leuk ๐Ÿ™
Na een half uurtje bedroeg de achterstand op de 3 leiders (Mathias, Mats en Bart) al ongeveer anderhalve ronde. Gelukkig begonnen zij dan ook extreem te battlen met elkaar, waardoor hun rondetijden ook zowat 0.8sec per ronde trager werden.
Na een uurtje was het de beurt aan Sander, maar de opgelopen achterstand op de leiders was ondertussen net geen 2 rondes.
De kart leek net dat ietsje beter geworden – de rem sleepte niet meer, maar de motor kwam natuurlijk nog zwaar te kort. Zwaar pushen was de boodschap ๐Ÿ™‚

Iets voor halverwege koers was het dan eindelijk tijd voor de kartwissels. Het werd meteen duidelijk dat onze nieuwe kart wรฉl power had ๐Ÿ˜€ De kart stond wel nog koud, en ook het sturen en remmen was compleet anders dan onze eerste kart, dus de eerste rondjes was even wennen. De inhaalrace kon beginnen, en na enkele rondes gaf Sander de kart terug door aan Stefan. Ondertussen moest natuurlijk ook de quiz en de opdrachten zo goed mogelijk afgehandeld worden.

Stefan kon heel wat tijd goed maken, en met nog 50 minuten op de klok was het terug de beurt aan Sander. Die zat vrij snel terug in z’n tempo, en was samen met Richard (Ricky) Daegeleer voor Karting4Life en Mathias Grooten (de leider) de snelste op de baan. Ricky had zo mogelijk een nog betere kart; die kwam op het rechte stuk nog elke ronde bijna 2 meter dichter. Toen de leiders wisselden bleek Traxxis de snelste op de baan te zijn, maar het verschil met de leiders was te klein om hen nog in te lopen.
Toch nog heel wat terrein goedgemaakt op de andere teams, en uiteindelijk op P3 afgevlagd, op een 23-tal sec van P2 (CU@Finish) en net geen ronde voor P4 (Vantrico). Toch net iets te veel tijd verloren met die eerste kart dus. Robin en Mathias wonnen overtuigend met ongeveer een ronde en 10 sec voor op P2.
Traxxis pakte wel de snelste raceronde, toch een mooie spreekwoordelijke kers, weliswaar zonder taart :p

De snelste op de baan, zowel met de trapfietsjes als met de karts. Toch een mooie gedachte om mee naar huis te gaan ๐Ÿ™‚

Het resultaat van de quiz moest natuurlijk nog bij het resultaat van de kart-race opgeteld worden…

Bleek dat Traxxis minst van iedereen gescoord hadden ๐Ÿ˜ฎ Slechts 7 extra rondes, waardoor we onze P3 gecorrigeerd zagen naar P7. Sander had zich laten vangen aan een strikvraag die eigenlijk geen strikvraag was, en had onterecht geluisterd naar een andere piloot die ons op het verkeerde been trachtte te zetten. Hierdoor verloren we 3 punten (en dus 3 rondes). Zonder deze cruciale fout was ons resultaat goed genoeg geweest om ons op het 2e schavotje te doen belanden. Jammer maar helaas.
Mathias & Robin hadden 12/20 en dat was genoeg om de overwinning te behouden. ’90s Power’ (Dennis & Matthias) haalden meest (zij konden profiteren van enkele tips die Sander ze gegeven had mbt. de quiz ;)); 13 extra rondes, waardoor ze zelf tot P2 opklommen! P3 was voor CU@Finish.

Beetje jammer van het vrij grote verschil op de karts, maar zelf met die slechte eerste kart reed Traxxis hier een dijk van een race, wat in een podiumplaats resulteerde (als je enkel wat er zich op het circuit afspeelde meerekent :p).

Maar opnieuw, op een dag als deze is het resultaat van ondergeschikt belang.
We hopen (en denken) dat de talrijk aanwezige familieleden van Didier het tof vonden, en dat zij nu ook meer dan ooit beseffen welke waarde Didier gehad heeft voor onze sport en community…

Nogmaals… RIP.

Resultaten van de race vindt je hier.

Dank natuurlijk aan Yves, Frank en Filip, maar ook aan de familie van Didier voor de aanwezigheid en de attentie, en de weergoden.
Voor meer info en verslagen verwijs ik door naar de specifieke thread op het KartGrid forum.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.